Pojazd unikatowy:
Zgodnie z art. art. 79 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
- odzyskanego po kradzieży,
- zabytkowego,
- mającego co najmniej 25 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji,
- ciągnika i przyczepy rolniczej,
- wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą, o którym mowa w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Wymagane są między innymi następujące dokumenty:
- wniosek o rejestrację pojazdu;
- dokument tożsamości;
- dowód własności pojazdu (oryginał);
- opinia rzeczoznawcy samochodowego dot. uznania pojazdu za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
- zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu technicznego.
Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania lub siedzibę firmy (zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym). Od 4 grudnia 2020 r. rejestracji pojazdu może dokonać również starosta właściwy ze względu na miejsce czasowego zamieszkania właściciela pojazdu.
Pojazd kolekcjonerski:
Podstawę prawną określającą wymogi dla uznania pojazdów silnikowych za kolekcjonerskie stanowią postanowienia, uwagi dodatkowej do Wspólnej Taryfy Celnej - sekcji XXI, działu. 97 czy pojazd spełnia wymagania stawiane pojazdom kolekcjonerskim o znaczeniu historycznym wg klasyfikacji do kodu CN 9705 00 00.
(Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 280/1 z 31.10.2019).